ساخت فلزیاب ساده و قوی
فلزیاب

ساخت فلزیاب قوی و ساده

سلام به همه!! امروز قصد دارم نحوه ساخت یک فلزیاب ساده را به شما نشان دهم. آیا می توانید طلای پنهان شده در زیر زمین را با این فلزیاب پیدا کنید؟ پاسخ خیر است. انتظار نداشته باشید که این فلزیاب مانند فلزیاب های تجاری کار کند. شما می توانید فلزیاب هایی با مدارهای پیچیده بسازید تا کار را به خوبی انجام دهید. اما این نکته این ساخت نیست، در واقع نکته اصلی ساخت، آشنایی با اصول اولیه الکترونیک ساده است. فقط این را به عنوان یک هشدار بگذارید، زیرا بسیاری از مردم انتظارات خود را به حدی بالا می برند که از هر کاری که من می سازم یا نشان می دهم ناامید می شوند. 

مدار بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط یوتیوبری به نام Ludic Science ساخته شده است

ساخت فلزیاب ساده و قوی

دستورالعمل به چندین مرحله تقسیم می شود تا مطمئن شوید که دنبال کردن آن بسیار ساده است. مراحل به ترتیب زیر تقسیم می شوند:

  • نقشه مدار و نمودار تخته برد
  • ساخت مدار روی تخته برد.
  • ساخت مدار روی تخته پرف.
  • چگونه کار می کند؟
  • نکات عیب یابی و تکمیل کلمات.
 

باشه بریم سر ساخت!!

 

مرحله 1 : طرح های اولیه برای مدار! ساخت فلزیاب ساده و قوی

 
 

بنابراین در اینجا شکل و نمودار نانبرد مدار است. من امیدوارم که بتواند کمک بزرگی در ساخت مدار باشد، زیرا واقعاً دشوار است که به ‌صورت جداگانه نحوه اتصال سیم‌ها را آموزش دهیم . بنابراین سعی کنید در صورت امکان از نقشه و نمودار برد پیروی کنید.

مرحله 2 مواد را جمع آوری کنید!

 

اغلب اوقات مداری که می‌خواهیم ایجاد کنیم به کار خود پایان می‌دهد، بنابراین همیشه توصیه می‌شود قبل از لحیم کردن روی تخته پرف، مداری را روی تخته بورد ایجاد کنید.

ساخت فلزیاب ساده و قوی

برای درست کردن آن روی تخته به موارد زیر نیاز دارید:

  1. تراشه آی سی تایمر 555.
  2. خازن های الکترولیتی 2 x 1 uF.
  3. خازن الکترولیتی 1×10 uF.
  4. مقاومت 47 KΩ.
  5. سخنران
  6. باتری و گیره 9 ولت
  7. 7تخته نان
  8. سیم AWG و یک سیلندر با قطر 1 اینچ.
  9. سیلندر را بردارید، سیم را 220-250 بار دور آن بپیچید. اطمینان حاصل کنید که حدود 2 اینچ سیم در هر انتهای سیم پیچ باقی می ماند. (اگر گیج کننده باشد بعداً آن را با جزئیات شرح خواهم داد.
  10. سیم های جامپر و گیره تمساح.
  11. و همچنین به صبر زیادی نیاز دارید تا سیم ها را بدون به هم ریختگی بپیچید.

مرحله 3 بیایید آن را پیش ببریم!

 

ابتدا تخته برد را بردارید.

IC Chip را مانند تصویر در وسط برد قرار دهید. مطمئن شوید که بریدگی روی آی سی به سمت چپ باشد. هنگامی که بریدگی آی سی رو به چپ باشد، پین های پایین سمت چپ به پایین سمت راست 1،2،3،4 و پایه های بالا سمت راست به بالا سمت چپ 5،6،7،8 هستند. برای پین اوت به تصویر مراجعه کنید.

  • پایه 4 و پایه 8 آی سی را با استفاده از جامپر وصل کنید.
  • پایه 2 و پایه 6 آی سی را با استفاده از جامپر وصل کنید.
  • یک خازن الکترولیتی 1 uF را به زمین و پایه 2 آی سی وصل کنید.
  • پایه 1 آی سی را با استفاده از سیم جامپر به زمین وصل کنید.
ساخت فلزیاب ساده و قوی
 

مرحله 5:( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 
  • سمت + یک خازن الکترولیتی 10 uF را به پایه 3 آی سی وصل کنید.
  • بلندگو را به زمین و انتهای منفی خازن 10 uF که همین الان وصل کردیم وصل کنید.
  • پایه 4 آی سی را با استفاده از سیم جامپر به ریل برق مثبت وصل کنید.
  • مقاومت 47K اهم را به پایه 6 آی سی وصل کنید.
ساخت فلزیاب ساده و قوی

مرحله 6: ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 
 
  • یک جامپر را از پایه 3 آی سی به انتهای دیگر مقاومت 47 کیلو اهم وصل کنید.
  • یک خازن الکترولیتی 1 uF را به پایه 6 آی سی وصل کنید.
  • سرنخ های گیره باتری را به ریل های برق تخته نان (دو ردیف بلند کناری) وصل کنید.
ساخت فلزیاب ساده و قوی

مرحله 7: ایجاد سلف ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 
 

بنابراین اکنون ما مهمترین بخش مدار را خواهیم ساخت، چیزی که فلز را تشخیص می دهد. ساخت فلزیاب ساده و قوی

یک بطری پلاستیکی استوانه ای به قطر 1 اینچ بردارید. بسیار مهم است که جسم استوانه ای پلاستیکی یا چیزی غیرفلزی و توخالی باشد

مقداری سیم آهنربا بردارید. سیم مگنت فقط سیم مسی معمولی با لایه نازکی از عایق لعابی است. در پایان 2 اینچ سیم بگذارید و سیم را به بطری بچسبانید. حالا 220-250 بار سیم را دور بطری بپیچانید. سعی کنید کویل را مرتب و تمیز کنید. سپس انتهای سیم پیچ را به بطری بچسبانید تا دوباره 2 اینچ سیم در انتهای آن باقی بماند. بنابراین اکنون شما یک سیم پیچ در اطراف یک بطری دارید و انتهای سیم پیچ دو اینچ طول دارد. ساخت فلزیاب ساده و قوی

حالا یک قیچی بردارید و عایق را از انتهای سیم جدا کنیداین مرحله بسیار مهم استدر صورت تمایل می توانید آن را با استفاده از فندک نیز بسوزانیداگر این مرحله را رد کنید، سیم ها با گیره های تمساح تماسی برقرار نمی کنند و مدار کار نمی کند.

ساخت فلزیاب ساده و قوی

 

مرحله 8: ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 
 

اکنون گیره های تمساح را از سیم به مقاومت 47 K و انتهای + 1 uF خازن الکترولیتی وصل کنید.

 

مرحله 9: با مدار Breadboard تمام شد! ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

مدار تموم شد!! یک باتری 9 ولتی بردارید و آن را به گیره باتری وصل کنید. مدار باید صدای آزاردهنده بلندی ایجاد کند. ساخت فلزیاب ساده و قوی

حالا یک فلز مانند قیچی یا انبردست را با سیم پیچ داخل بطری بیاورید و گام صدا باید تغییر کند که نشان می دهد فلزی در داخل بطری دارید! اگر انگشتان خود یا هر چیز غیر فلزی متراکم دیگری را قرار دهید، میزان نویز تغییر نمی کند. فقط در صورتی تغییر می کند که فلزی به آن نزدیک شود. تبریک می گویم! شما نیمه راه را تمام کرده اید! حالا وقت آن است که آن را دائمی کنیم!!!

 

مرحله 10: جمع آوری مواد برای دائمی کردن مدار: (ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

برای دائمی کردن مدار به موارد زیر نیاز دارید:

 

  1. تراشه آی سی تایمر 555.
  2. خازن های الکترولیتی 2 x 1 uF.
  3. خازن الکترولیتی 1×10 uF.
  4. مقاومت 47 KΩ.
  5. سخنران
  6. باتری و گیره 9 ولت
  7. سیم AWG 28.
  8. پرف برد.
  9. سوئیچ
  10. جسم استوانه ای به قطر 1.5 اینچ.
  11.  سوکت آی سی 8 پین. (لحیم کاری آی سی به دلیل گرما به آی سی آسیب می رساند. بنابراین در عوض سوکت را لحیم می کنیم و بعداً آی سی را در سوکت قرار می دهیم.
 

ادامه مرحله 10 سلف را بسازید ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

یک بار دیگر می خواهیم سلف بسازیم. اگر بخواهید می توانید از سلف دفعه قبل استفاده کنید، اما من تصمیم گرفتم آن را تغییر دهم. من تصمیم گرفتم سیم پیچ را صاف تر و از نظر قطر بزرگتر بسازم، بنابراین اکنون می توانید فلز را با نگه داشتن سیم پیچ روی یک فلز تشخیص دهید.

پس جسم استوانه ای پلاستیکی را بردارید و سیم را به استوانه بچسبانید و در انتها دو اینچ سیم بچسبانید و سپس 150 بار به دور استوانه پلاستیکی بپیچید. با گذاشتن دو اینچ سیم در انتهای آن، دوباره سیم را در جای خود بچسبانید. با استفاده از فندک یا قیچی عایق را از انتهای سیم جدا کنید.

 

مرحله 11: ساخت فلزیاب ساده و قوی ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

 

سوکت آی سی را در وسط تخته پرف قرار دهید. با تصور اینکه تراشه آی سی قبلی است، اجزای آن را مانند قبل روی تخته نان قرار دهید. برای ایجاد مجدد مدار به شماتیک مراجعه کنید. تصاویری که من از مدار ارائه دادم ممکن است در مراحل گمراه کننده باشد زیرا بسیاری از اتصالاتی که من انجام دادم در حین لحیم کاری بود، نه از طریق قرار دادن سیم و جامپر. پس تا می توانید به شماتیک مراجعه کنید.

 

مرحله 12 اتصالات را تا اینجا لحیم کنید!! ( ساخت فلزیاب ساده و قوی)

 
 

سوکت آی سی را در وسط تخته پرف قرار دهید. با تصور اینکه تراشه آی سی قبلی است، اجزای آن را مانند قبل روی تخته نان قرار دهید. برای ایجاد مجدد مدار به شماتیک مراجعه کنید. تصاویری که من از مدار ارائه دادم ممکن است در مراحل گمراه کننده باشد زیرا بسیاری از اتصالاتی که من انجام دادم در حین لحیم کاری بود، نه از طریق قرار دادن سیم و جامپر. پس تا می توانید به شماتیک مراجعه کنید.

مرحله 13 چگونه باید همه این مراحل را نامگذاری کنم؟ ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

حالا دو سیم بلند را به برد وصل کرده و به سوئیچ لحیم کنید. دو سیم دیگر را وصل کنید و آنها را به سیم های سیم پیچ لحیم کنید. مدار شما تمام شد.

مرحله 14: چگونه باید همه این مراحل را نامگذاری کنم؟ ( ساخت فلزیاب ساده و قوی)

 

حالا دو سیم بلند را به برد وصل کرده و به سوئیچ لحیم کنید. دو سیم دیگر را وصل کنید و آنها را به سیم های سیم پیچ لحیم کنید. مدار شما تمام شد!

مرحله 15 ( ساخت فلزیاب ساده و قوی)

 

چیزی را برای قرار دادن مدار انتخاب کنید. من یک کاردستی را انتخاب کردم زیرا ساده ترین پایه برای من بود. اما شما باید کمی خلاق تر از من باشید، حداقل به زحمتی که برای ایجاد این مدار کشیده اید احترام بگذارید.

 باتری را به گیره ها وصل کنید. اکنون با استفاده از نوارهای لاستیکی، چسب حرارتی و هر چیزی که در خانه خود دارید، مدار را به شکلی قابل نمایش سازماندهی کنید و مطمئن شوید که هنگام اتصال پایه، هیچ فلزی در نزدیکی سیم پیچ وجود ندارد.

بالاخره کارمون تموم شد!!! فقط سوئیچ را فشار دهید تا صدای آزاردهنده بلندی را روشن کند و یک فلز را نزدیک کنید و تغییر در زیر و بم نویز را خواهید شنید. تبریک می گویم! اما اگر کار نکرد، نگران نباشید، من برای شما نکات عیب یابی دارم.

مرحله 16 چگونه کار می کند؟(ساخت فلزیاب ساده و قوی)

 

من متخصص نیستم و به هیچ وجه صلاحیت توضیح نحوه کارکرد آن را ندارم. اما اگر شما هم مثل من شروع به یادگیری در مورد الکترونیک کرده اید، می توانم مفهوم اصلی را به شما منتقل کنم. اگر اشتباهی در توضیحات من یافتید به من کمک کنید تا آن را اصلاح کنم.

سلف ها: سلف ها فقط دسته ای از سیم ها هستند که به گونه ای سیم پیچ شده اند که در برابر هرگونه تغییر در جریان مقاومت می کنند. اندوکتانس سلف به قطر سیم پیچ، تعداد دور سیم پیچ، ارتفاع و عرض سیم پیچ و موادی که در داخل سیم پیچ قرار دارد (هوای توخالی یا میله فلزی و غیره) بستگی دارد. اگر هر یک از عوامل ذکر شده در بالا تغییر کند، اندوکتانس تغییر می کند.

یک تراشه تایمر 555 می تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما معمولاً از آن برای ایجاد یک سیگنال کلاک استفاده می شود. پایه 3 آی سی پایه خروجی است. می تواند ولتاژ بالا یا پایین را خروجی دهد. صدا زمانی ایجاد می شود که خروجی پین 3 از High به Low خیلی سریع تغییر کند. سرعت تغییر خروجی از زیاد به پایین همان چیزی است که زیر و بم نویز را ایجاد می کند. اگر خروجی آهسته‌تر تغییر کند، بلندگو نویز پایینی خواهد داشت و اگر خروجی سریع تغییر کند، بلندگو صدای بلندی ایجاد می‌کند.

پایه 2 و 6 به دو مقایسه کننده در داخل متصل می شوند. کاری که مقایسه کننده انجام می دهد این است که ولتاژ ورودی را با خروجی بالا یا پایین مقایسه می کند. سپس خروجی پایه 2 و 6 خروجی پایه 3 را تعیین می کند. دو خازن و مقاومت 1 uf و سلف به گونه ای سیم کشی شده اند که ولتاژ ورودی پایه 2 و 6 مدام تغییر کند و اگر ولتاژ ورودی پین 2 و 6 مدام خروجی های خود را تغییر می دهند و خروجی پین 3 مدام تغییر می کند. مثل یک زنجیره واکنش است. اگر مقادیر هر یک از مقاومت ها یا خازن های 1 uF یا سلف تغییر کند، فرکانس خروجی پین 3 تغییر می کند. در مورد ما مقدار خازن و مقاومت ثابت می ماند. با این حال، مقدار سلف را می توان تغییر داد.

وقتی فلزی را به سیم پیچ نزدیک می کنیم، اندوکتانس سیم پیچ افزایش می یابد. تغییر در اندوکتانس به نوبه خود منجر به یک سری رویدادهای دیگر می شود که توضیح آنها به یک متخصص نیاز دارد. اما به هر حال وقتی اندوکتانس تغییر می کند نتیجه نهایی این است که گام نویز تغییر می کند.

  • اندوکتانس بالاتر روی سیم پیچ = صدای زیر و بم کمتر.
  • اندوکتانس کمتر روی سیم پیچ = نویز با گام بالاتر.
 

این احتمالاً بدترین توضیحی است که در مورد عملکرد یک مدار خوانده اید، اما این بهترین کاری است که می توانم قبل از اینکه شما و احتمالاً خودم را گیج کنم، انجام دهم.

مرحله 17 عیب یابی: ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

بنابراین در چند پاراگراف بعدی سعی خواهم کرد تعدادی از مشکلاتی که ممکن است در حین ساخت آن با آن مواجه شوید را حل کنم.

 

مشکل 1: مدار من کار نمی کند شما دروغگو ! کل زندگی شما یک دروغ است !

راه حل: آرام باشید زیرا من نه حوصله و نه طبیعت سادیستی را در خود ندارم که کسی را وادار کنم ساعت های جوانی خود را برای ایجاد یک مدار ساختگی تلف کند. بیایید سرعت خود را کم کنیم و با بقیه مشکلات کنار بیاییم. (این اتفاق بارها در یوتیوب برای من افتاده است، مردم مرا به خاطر کار نکردن مدارشان سرزنش می کنند.)

مشکل 2: مدار کار نمی کند، به من کمک می کنید آن را درست کنم؟ حتی صدایی هم نمیشنوم

راه حل: اکنون این روش بهتری برای بیان نظرات و نیازهای خود است. خوب مدار ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند. آیا اتصالات خود را به درستی طبق شماتیک انجام دادید؟ آن را بررسی کنید. اگر اتصالات درست هستند، بررسی کنید که آیا پل های لحیم کاری ساخته اید یا خیر. (اتصال تصادفی بیش از یک اتصال با سرریز لحیم کاری). آیا خازن را با قطبیت مناسب وارد کردید؟ با یک مولتی متر بررسی کنید تا تداوم هر خازن را ببینید، اگر بین قطب های یکی از خازن ها تداوم وجود داشته باشد، آن خازن باید تعویض شود، زیرا خازن با رسیدن به ولتاژ شکست خراب شده است. آیا عایق انتهای سیم پیچ را به درستی جدا کردید؟ زیرا بسیاری از اوقات مردم این کار را انجام نمی دهند و به طور جادویی مدار آنها کار نمی کند. آیا تراشه را در جهت درست قرار داده اید؟ اگر از نمودار تخته نان برای ساخت آن استفاده می کنید، مطمئن شوید که شکاف به سمت چپ باشد. اگر می خواهید بلندگو را عوض کنید.

 

مشکل 3: مدار من نویز تولید می کند، اما وقتی یک فلز را به سیم پیچ نزدیک می کنم، گام تغییر نمی کند!

 

ساخت فلزیاب ساده و قوی

 

اتصال با سلف را بررسی کنید. خیلی کوچیک کردی؟؟ سعی کنید اندازه و تعداد دور سیم پیچ را تغییر دهید.

مشکل 4: مدار من کار می کند، و همچنین زمانی که فلزی نزدیک می شود، گام را تغییر می دهداما پس از کمی استفاده، اسپیکر صدایی واقعاً بلند و بدبین ایجاد می کند!

راه حل: مشکل از خازن هاست. مدار را خاموش کنید و با انبردست یک فلز را نگه دارید و دو سر خازن را با آن وصل کنید. باید خازن را تخلیه کند. اجازه دهید خازن کمی خنک شود و باید دوباره آماده استفاده شود. اگر این اتفاق تکرار شود، ظرفیت خازن را تغییر دهید.

مشکل 5: مدار من بدون نیاز به چیزی گام را تغییر می دهد!

 

مرحله 18تمام کردن کلمات! ( ساخت فلزیاب ساده و قوی )

 

امیدوارم این مدار برای شما جالب بوده باشد و شاید بخواهید آن را دوباره بسازید. اگر چنین است، پس نوشتن من این دستورالعمل موفق بود. یک بار دیگر من یک آماتور در الکترونیک هستم و قطعاً ممکن است اشتباه کنم. من از هر کسی که اشتباهات را برای من اصلاح کند سپاسگزارم. در صورت امکان به من کمک کنید تا توضیحی درباره نحوه عملکرد این مدار ارائه دهم. ممنون که خواندید و امیدوارم روز خوبی داشته باشید!

دیدگاه‌ها برای ساخت فلزیاب قوی و ساده بسته هستند
Verified by MonsterInsights